Ga in het onderwijs niet voor meer maar voor realistisch

Ga in het onderwijs niet voor meer maar voor realistisch



Opinie – Ook een leerkracht heeft maar 100 procent

De schoolbel rinkelt het zomerstof van zich af. Leerlingen nemen hun oude routines weer op of lopen verdwaald rond tussen nieuwe muren. Het nieuwe schooljaar is begonnen. Van 100 procent vakantie naar 100 procent inzet op school. Of toch tenminste 80?

Voor ons, Pimento, een jeugdwerkorganisatie die vorming geeft aan jongeren op school, is het een hoogdag. Aan het werk! 2 september: zet in op meer kennismaking, teambuilding en pestpreventie. Start het schooljaar met Schwung!

En dat geloven we ook oprecht. Goed gestart is half gewonnen.

Maar we zijn natuurlijk niet de enigen die met goede voornemens en advies komen aandraven. Gezondheid, ecologie, burgerschapszin, verdraagzaamheid, mediawijsheid … Ook deze thema’s verdienen uiteraard aandacht op school.

Iedereen heeft maar 100 procent, dus die ga je over verschillende dingen moeten verdelen. Je kan niet alles en zeker niet tegelijkertijd. Het heeft geen zin om de lat steeds wansmakelijk hoog te leggen.

Daarom veranderen we ons pleidooi van ‘méér’ naar ‘realistisch’. Naar ‘laagdrempelig’ en ‘efficiënt’.

‘Allemaal mooi. Maar hoe dan?’

Een voorbeeld. Het opzetten van peersupportsystemen op school. Jongeren stimuleren om op te komen voor elkaar, elkaar te ondersteunen.  Uit ervaring: waanzinnig nuttig, maar hoe ambitieuzer het project, hoe groter de kans dat uiteindelijk alle leerkrachten het werk doen. In plaats van te pushen om het beter en meer te doen, gaan we gewoon voor een boek voor jongeren. Met Random Acts of Kindness die ze zelf, en zonder de hulp van volwassenen kunnen uitvoeren. Niet het meest uitgebreide systeem. Maar wel makkelijk. Haalbaar. Met snelle resultaten. Iets dat we zonder schroom kunnen promoten. Iets dat niet wringt. We gaan daarmee voor de meest simpele, laagdrempelige vorm van peer support.

Het blijft een valkuil om meer te willen

We geloven allemaal in de kracht van jongeren. In het belang van goed onderwijs. In de noodzaak van leren in de brede zin. Daarom een oproep aan alle organisaties, leerkrachten, trainers, werkgroepen die dingen ontwikkelen of goede voornemens poneren. Ga niet voor méér, maar wel voor realistisch.

Zo kunnen we samen misschien wel het chronische gevoel dat 100 procent eigenlijk 120 procent zou moeten zijn, in de kiem smoren.

Sarah Joos & Annelies Follaets,

educatieve medewerkers bij Pimento en auteurs van Rakattack! 

Inschrijven op onze nieuwsbrief

* Verplichte velden
Thema's
Email Formaat