Zo start je het schooljaar met Schwung!

Een nieuw schooljaar betekent nieuwe groepen.
Zet vanaf het eerste moment in op kennismaking en groepsbevordering. Zo vermijd je al een hoop pestproblemen!
Wees je bewust van de talenten en krachten van de (klas)groep
Da's de tip van onze expert pestpreventie.
Talenten(h)erkenning bevordert niet alleen het zelfvertrouwen. Als je iemands talenten ziet en erkent, ontstaat er betrokkenheid op elkaar.
(Daarom is talentgericht werken een belangrijke pijler binnen onze pestpreventie.)
Cadeautje!
We geven je 20 talentgerichte vragen. Gebruik ze als nabesprekingsvragen voor een samenwerkingsopdracht, of bij een groepsgesprek.
- Wat was jouw positieve bijdrage?
- Wat was het mooiste compliment dat je gekregen hebt de voorbije periode?
- Wat heb je (heeft de groep) bereikt waar je trots op bent?
- Wie heeft je positief verrast tijdens deze vorming?
- Wie heeft een positieve bijdrage geleverd?
- Welke complimenten hebben anderen jou al eens gegeven?
- Wie zou jij allemaal een compliment geven?
- Wanneer schiet je door in je talent? Wanneer overdrijf je met je talent?
- Wie of wat kan ervoor zorgen dat je talent tot uiting komt?
- Welke talenten kan jij inzetten voor deze groep?
- Wie of wat geeft jou energie?
- Wanneer komt jouw talent in actie?
- Wat zijn jouw leerpunten? Welke talenten kunnen je hierbij helpen?
- Welk talent kwam goed van pas tijdens deze oefening?
- Van wie zouden we de kwaliteiten kunnen inzetten voor deze oefening?
- Welke kwaliteiten missen we nog in deze groep om onze uitdaging(en) aan te gaan?
- Hoe heb je jouw talenten ontdekt?
- Heeft iemand je geholpen met het vinden van je talenten?
- Heb je weleens negatieve feedback gekregen op een van je talenten?
- Wat zijn de talenten van deze groep?
Talentgericht werken met groepen
Meer tips, achtergrondinfo en reflectieopdrachten rond talenten vind je in onze gratis publicatie 'Schwung! Talentgericht werken met groepen'.