6 communicatietips voor een beter functionerend team

Goede communicatie is essentieel voor een goed functionerend team. In zo'n ploeg voelen de leden zich gewaardeerd, hangt er een goede teamsfeer, wordt er samengewerkt en spant men zich in voor het gemeenschappelijke doel. Wie wil daar niet deel van uitmaken?

Goede communicatie tussen collega's creëert een open dialoog en een veilige omgeving waarin de personeelsleden kunnen werken en groeien. Natuurlijk kunnen er desondanks misverstanden en/of conflicten ontstaan. Maar met goede interne communicatie worden deze problemen veel sneller opgelost. Met deze tips kom je al een heel eind!

 

1. Wees authentiek in je communicatie

Het is belangrijk dat je trouw blijft aan wie je in essentie bent. Ook als je je daardoor eventueel kwetsbaar op moet stellen. Collega's die geforceerd over willen komen als sterk, de grapjas of de slimmerik worden al snel als onecht ervaren. Onechtheid beïnvloedt het gevoel van betrouwbaarheid en ondergraaft daarmee de onderlinge verhoudingen.

Tip: vertrouw en bouw op je eigen talenten en probeer je niet anders voor te doen dan je bent.

 

2. Vul de boodschap van de ander niet in voordat je hem helemaal gehoord hebt

Het is een fout die we allemaal wel eens maken: na het horen van een half woord denken we al te weten waar het over zal gaan. We houden op met luisteren, ervan overtuigd dat we de boodschap hebben meegekregen. Dit is natuurlijk lang niet altijd het geval.

Het resultaat? De boodschapper voelt zich ongehoord of zelfs genegeerd. En jij zult voor een tweede keer om uitleg moeten vragen.

Tip: wees je bewust van deze zeer menselijke neiging tot het nemen van shortcuts.

 

3. Ga er niet zomaar vanuit dat de ander je begrijpt

Communicatie is geen eenrichtingsverkeer. Dat je boodschap voor jou duidelijk is, wil nog niet zeggen dat dat ook zo voor de ontvanger is. Wees helder. Maar check ook of de ander je daadwerkelijk heeft begrepen.

Tip: bevraag of de boodschap is overgekomen.

 

4. Vermijd moeilijke gesprekken niet

Zonder tijdige feedback - hoe lastig dat geven soms ook kan zijn - kan een klein probleem uitgroeien tot een veel groter probleem. Zeg dus het liefst zo snel en helder mogelijk wat er aan de hand is. Maar wees wel tactvol.

Tip: gebruik een feedback-model als houvast, zoals bijvoorbeeld het Johari-venster of het DESC-model.

 

5. Kijk uit voor negativiteit

Het is een beetje een open deur intrappen: negativiteit is funest voor een goede sfeer binnen je team. Schat daarom goed in welke dingen benoemd moeten worden om de werking van en de openheid binnen het team te waarborgen. En welke dingen eerder naar "klaagcultuur" neigen.

Tip: laat zaken waar je je aan ergert bekoelen en probeer er daarna met een neutrale blik naar te kijken. Zijn ze nog zo urgent dat ze uitgesproken moeten worden?

 

6. Geef regelmatig een compliment

Complimenten uitdelen en ontvangen versterkt de onderlinge band. Collega's voelen zich gezien en geapprecieerd. Wel is het belangrijk dat het compliment gemeend is. Iedereen heeft een "bullshit radar". Als er eenmaal bullshit bij je is gedetecteerd, verlies je onmiddellijk je geloofwaardigheid. En het duurt lang voordat je die terug hebt opgebouwd.

Tip: het klinkt misschien wat soft, maar wees gewoon lief voor elkaar.

 

Graag nog meer tips?

Wil je meer tips en concrete oefeningen om de communicatie in je team te optimaliseren? Maak jouw keuze uit onze vormingen feedback en communicatie.

Inschrijven op onze nieuwsbrief

* Verplichte velden
Thema's
Email Formaat