Constructief feedback geven via DESC-model

Constructief feedback geven via het DESC-model helpt je om feedback helder te formuleren en creëert een open feedbackcultuur in je team. Veel bedrijven en organisaties streven naar zo'n professionele context waarin de automatische reflex wordt gemaakt om elkaar zowel positief te bekrachtigen als constructief feedback te geven.

Maar feedback geven (én ontvangen) is niet altijd even vanzelfsprekend. We maken ons zorgen over de juiste formulering en de eventuele gevolgen of reacties van deze feedback. Hierbij is het DESC-model een handig hulpmiddel. 

CONSTRUCTIEF FEEDBACK GEVEN VIA DESC-MODEL: CONCREET VOORBEELD

DESC staat voor Describe, Express, Suggestion en Conclusion. De DESC-methode is een assertieve en impactvolle manier om je behoeften over te brengen. 

  • Describe:

Beschrijf de feiten (waarneming).

“Ik merk dat ik bij de uitvoering van mijn projecten voornamelijk alleen werk.”

  • Express:

Geef je mening en druk je bijhorende gevoelens uit (interpretatie).

“Ik voel me hierdoor nogal geïsoleerd en weinig ondersteund op het werk.”

  • Suggestion:

Suggereer oplossingen, geef je verwachtingen aan (behoefte).

“Kunnen we misschien wekelijks een teamvergadering organiseren? Zo kan ik de stand van zaken van mijn projecten toelichten en input of hulp vragen.”

  • Conclusion:

Concludeer en bevraag (verzoek).

“Vinden jullie dat oké?”

We gaan dieper in op de verschillende aspecten van deze methode.

DESCRIBE (beschrijven)

Beschrijf de situatie aan de hand van feiten. Probeer een zo objectief mogelijke beschrijving te geven van je waarneming. Laat meningen en oordelen achterwegen. Het gaat om je waarneming van dat moment. Maak deze waarneming zo specifiek mogelijk.

Zinnen die je hierbij kunnen helpen:

  • Ik merk op dat …
  • Ik hoor/zie …
  • Ik stel vast dat …

EXPRESS (uitleggen)

Geef je mening. Leg uit hoe jij deze situatie ervaart en geef aan welke emoties hierbij komen kijken. Welk effect heeft dit gedrag op jou? Hou in de gaten dat je hierbij steeds in de ik-vorm spreekt.

Zinnen die je hierbij kunnen helpen:

  • Ik voel mij daar … bij
  • Dit komt op mij over …
  • Ik heb de indruk dat …

SUGGESTION (voorstellen)

Beschrijf welke gewenste gedragsverandering je wil zien. Wat wil je dat er verandert? Suggereer oplossingen om tot deze gedragsverandering te komen.

Zinnen die hierbij kunnen helpen:

  • Ik zou graag willen dat …
  • Ik verwacht …
  • Het zou fijn zijn dat …
  • Ik stel voor dat…

CONCLUDE (concludeer)

Maak concrete afspraken over de stappen die ondernomen moeten worden.

Zinnen die hierbij kunnen helpen:

  • Wat kunnen we afspreken?
  • Is het oké als we …

DESC2

Een aanvulling van dit model is DESCC. De extra C staat voor consequenties. In deze stap worden de positieve voordelen van het gewenste gedrag en de gedragsverandering benoemd. Deze tussenstap kan je nog toevoegen.

Nood aan coaching rond feedback en communicatie?

Of graag eens met je hele team stilstaan bij de kunst van feedback geven en ontvangen? Vraag vrijblijvend info over onze vorming ‘Feedback & communicatie’.

Lore Jansen - trainer bij Pimento

Gebruikte bronnen: Mensura, Antenno, Eddy Claesen, Volta

Inschrijven op onze nieuwsbrief

* Verplichte velden
Thema's
Email Formaat