Identiteit & mentaal welzijn

Jezelf leren kennen en een positief mentaal welbevinden zijn heel belangrijk, maar niet altijd vanzelfsprekend. We creëren ruimte voor jongeren om stil te staan bij zichzelf en bieden hen handvaten  om nu of in de toekomst om te gaan met moeilijke momenten.

Het doel: meer zelfinzicht, zelfvertrouwen, oog voor zelfzorg én verbondenheid met de groep. Alle onderstaande pijlers dragen hiertoe bij – maar vraag gerust een focus op die pijler(s) waaraan jouw groep het meest nood heeft. 

Zo werken we rond identiteit en mentaal welzijn

Emotionele competenties

Omgaan met emoties, dat is niet eenvoudig. Daarom is dit een belangrijke competentie om te trainen. Concreet gaat dit over jouw emoties en die van anderen herkennen (benoemen) en erkennen (aanvaarden), je emoties uiten, ermee omgaan en erover kunnen praten.

Zingevende competenties

Waarom vind je het leuk om op te staan ’s morgens? Wat drijft jou om te blijven doorgaan? Waarvan krijg je energie? Wat helpt jou als het wat moeilijker gaat? We zetten in op dialoog en gaan op zoek naar gelijkenissen en verschillen in drijfveren – zonder elkaars zingevende overtuigingen te willen veranderen.

Weerbaarheid

Jouw noden en grenzen aangeven – en die van anderen respecteren. Vertrouwen hebben in anderen. Dat vraagt allemaal veel weerbaarheid. Maar ook de keerzijde van de medaille, kwetsbaarheid, is erg belangrijk. Denk aan: durven hulp te vragen. Durven fouten te maken. Stuk voor stuk vaardigheden die we onder de loep nemen.

Zelfkennis

Jezelf leren kennen; dat doe je je hele leven lang. Maar jongeren zijn volop hun identiteit aan het ontwikkelen en zichzelf aan het leren kennen. Extra belangrijk dus om hier met jongeren bij stil te staan. Wat zijn jouw positieve en negatieve eigenschappen? Hoe verhoud jij je tot jouw vrienden, familie of lief? Kan je jezelf zijn in verschillende contexten? Heb je een positief zelfbeeld? En vanuit welke bril (of welk referentiekader) bekijk je alles?

Zelfbepaling

Jongeren groeien op met zeer veel keuzemogelijkheden en keuzestress. We ondersteunen hen om meningen, gedachten en doelen te formuleren en hier stap voor stap naar te handelen. We leren jongeren de regie in eigen handen te nemen. We staan samen stil bij waar ze naartoe willen in de toekomst.

Zo ondersteunen we jouw groepen

Educatief materiaal

Gebruik ons interactieve educatef materiaal om jouw jongeren te ondersteunen op het vlak van identiteitsontwikkeling en mentaal welzijn.

Vorming

Via een-of meerdaagse vormingen versterken we de vaardigheden die jongeren (vanaf 15 jaar) helpen bij hun identiteitsontwikkeling. We werken preventief aan mentaal welzijn.

Onderzoek

Hoe gaan jongeren om met online identiteit, online imago en zelfbeeld? Wat doen jongeren online? Ontdek onze onderzoeksresultaten over online identiteit en gedrag van Vlaamse jongeren. En hoe kunnen jeugdverenigingen inzetten op het mentaal welbevinden van jongeren?

Tevreden Klanten

Tevreden klanten Pimento
Sint-Michielscollege Brasschaat
Secundair onderwijs

“Fijne driedaagse bezinning met mooie gesprekken”

Onze zesdejaars hebben een fijne driedaagse bezinning gehad met mooie gesprekken. De begeleiding was heel goed. De vormingsmedewerker voelde de leerlingen heel snel, heel goed aan.
Tevreden klanten Pimento
Instituut Sancta Maria Aarschot
Secundair onderwijs

“De leerlingen hebben zichzelf leren kennen.”

De leerlingen hebben zichzelf leren kennen, door na te denken over wat ze is overkomen en welke invloed het heeft op hun karakter. Leerlingen waren tevreden over de dag, het was beter dan ze hadden verwacht. Het slotspel één tegen allen slaagt er altijd in om van een grote groep toch een team te vormen.  
Tevreden klanten Pimento
Sophie Van Praet
Leerkracht, SJABI Puurs

“De leerlingen konden Pitstop erg appreciëren.”

Leerlingen konden het boekje Pitstop (over identiteit en mentaal welzijn) erg appreciëren. 1 groep werkte ook met een nieuwe formule rond grenzen stellen en veerkracht. Ook dat werd positief onthaald.