Pitstop

Pitstop materiaal identiteitsontwikkeling en mentaal welzijn

Tijd voor een Pitstop! Via Pitstop werk je actief met jouw jongeren aan hun zelfvertrouwen, zelfinzicht, oog voor zelfzorg en aan verbondenheid in de groep.

Pitstop is een interactief doe-boekje over identiteit en mentaal welzijn met 28 opdrachten over:

  • omgaan met emoties
  • zelfbeeld
  • kruispuntdenken
  • druk op je schouders
  • keuzes maken
  • en nog veel meer!

Zorg dat iedere jongere een boekje heeft en je kan meteen met je groep aan de slag!

Voorproefje? Bekijk (stukjes van) enkele werkvormen in het inkijkexemplaar.

Pitstop gebruiken we als leidraad in onze vorming Identiteit & mentaal welzijn. Nadien kan je hierop nog het hele jaar voortbouwen - voor een duurzaam effect.

📸 Jan Sneyers

Bestel online bij De Banier (€ 4,00)

PRAKTISCHE INFORMATIE

Jongerenparticipatie

Wist je dat er 500 jongeren meewerkten aan Pitstop? We vinden het belangrijk dat wat we maken ook effectief aansluit bij de doelgroep. Daarom vroegen we de input van jongeren via bevragingen, focusgroepen, testings en een wedstrijd. De winnende kaartjes vind je in Pitstop.

Zo ga je aan de slag

Je zet Pitstop in op een themadag of –week rond identiteit en mentaal welzijn. Zo kan je makkelijk verdiepend werken en creëer je veiligheid in de groep.

Of je gebruikt het boekje als rode draad doorheen het jaar op verschillende momenten. Daardoor krijgen Identiteit en mentaal welzijn de plaats die ze verdienen én heeft dit een duurzaam effect.

Eindtermen en onderwijsdoelen secundair onderwijs

Met Pitstop werk je aan de volgende sleutelcompetenties en minimumdoelen:

Minimumdoelen tweede graad (4de middelbaar)
  • 01.02, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04 
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02, 01.03.06, 01.03.07, 05.01, 05.01.01, 05.01.02, 05.01.03, 05.02.01, 05.02.02, 07.02, 07.03, 07.04, 14.01.02, 14.01.03, 14.01.04 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Jongerenparticipatie

Wist je dat er 500 jongeren meewerkten aan Pitstop? We vinden het belangrijk dat wat we maken ook effectief aansluit bij de doelgroep. Daarom vroegen we de input van jongeren via bevragingen, focusgroepen, testings en een wedstrijd. De winnende kaartjes vind je in Pitstop.

Zo ga je aan de slag

Je zet Pitstop in op een themadag of –week rond identiteit en mentaal welzijn. Zo kan je makkelijk verdiepend werken en creëer je veiligheid in de groep.

Of je gebruikt het boekje als rode draad doorheen het jaar op verschillende momenten. Daardoor krijgen Identiteit en mentaal welzijn de plaats die ze verdienen én heeft dit een duurzaam effect.

Eindtermen en onderwijsdoelen secundair onderwijs

Met Pitstop werk je aan de volgende sleutelcompetenties en minimumdoelen:

Minimumdoelen tweede graad (4de middelbaar)
  • 01.02, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04 
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02, 01.03.06, 01.03.07, 05.01, 05.01.01, 05.01.02, 05.01.03, 05.02.01, 05.02.02, 07.02, 07.03, 07.04, 14.01.02, 14.01.03, 14.01.04 

Description

Tijd voor een Pitstop! Via Pitstop werk je actief met jouw jongeren aan hun zelfvertrouwen, zelfinzicht, oog voor zelfzorg en aan verbondenheid in de groep.

Pitstop is een interactief doe-boekje over identiteit en mentaal welzijn met 28 opdrachten over:

  • omgaan met emoties
  • zelfbeeld
  • kruispuntdenken
  • druk op je schouders
  • keuzes maken
  • en nog veel meer!

Zorg dat iedere jongere een boekje heeft en je kan meteen met je groep aan de slag!

Voorproefje? Bekijk (stukjes van) enkele werkvormen in het inkijkexemplaar.

Pitstop gebruiken we als leidraad in onze vorming Identiteit & mentaal welzijn. Nadien kan je hierop nog het hele jaar voortbouwen – voor een duurzaam effect.

📸 Jan Sneyers

Additional information

Ik ben actief in

Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs, Andere

Ik zoek iets voor

Jongeren (12+)