Vorming identiteit en mentaal welzijn

Vorming identiteit en mentaal welzijn

We versterken vaardigheden die jongeren (vanaf 15 jaar) helpen bij hun identiteitsontwikkeling en werken preventief aan mentaal welzijn. Het resultaat: jongeren krijgen meer zelfvertrouwen, zelfinzicht en oog voor zelfzorg. En ze voelen zich meer verbonden.

Onze specialisten creëren ruimte voor jongeren om stil te staan bij zichzelf. Jongeren krijgen handvaten om nu of in de toekomst om te gaan met moeilijke momenten.  We gebruiken de groep om het individu te versterken en gaan via zelfreflectie en interactieve werkvormen aan de slag met:

  • Emotionele competenties
  • Zingevende competenties
  • Weerbaarheid
  • Zelfbepaling
  • Zelfkennis

Elke deelnemer krijgt een exemplaar van het interactieve boekje Pitstop, de leidraad tijdens de vorming.  Pitstop verkent het thema identiteit en bevordert het mentaal welbevinden. Nadien kan je met Pitstop nog het hele jaar voortbouwen op de vorming - voor een duurzaam effect.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Preventieve vorming

Onze vorming identiteit en mentaal welzijn heeft NIET de volgende insteek: individueel, therapie, langdurige nazorg, kennisoverdracht van psychische problemen en/of stoornissen, een kant-en-klare oplossing voor wat moeilijk loopt, een behandeling.

Korting!

Je krijgt 5% korting op de begeleidingskost van je vorming die plaatsvindt in juni of december (onderwijs/welzijn).

Tijdsduur, locatie & richtprijzen

Welke formules kan je bij ons boeken? Waar vinden de vormingen plaats? En wat is de kostprijs? Welke korting kan je genieten?

Ontdek meer praktische details over onze vormingen.

Koppeling met onderwijsdoelen

De volgende onderwijsdoelen kunnen aan bod komen in deze vorming. Let op, we spelen in op wat er leeft in de groep. We gaan samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. We werken steeds met beproefde methodieken en werkvormen aangepast aan het individu en de groep. Daardoor kan het voorkomen dat niet in alle groepen exact dezelfde inhoud aan bod komt. Naargelang de vragen en behoeften, leggen we accenten en zal bepaalde inhoud minder of meer aandacht krijgen. 

Minimumdoelen tweede graad (4de middelbaar)
  • 02, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 02, 01.03.01, 01.03.02, 01.03.06, 01.03.07, 01.07, 05.01, 05.01.01, 05.01.02, 05.01.03, 07.03, 07.04, 14.01.03 1

MEER WETEN?
EEN VORMING BOEKEN?

Contacteer onze Customer Service verantwoordelijke Roel via info@pimento.be.

Of raadpleeg alvast onze formules, mogelijke locaties en richtprijzen

PRAKTISCHE INFORMATIE

Preventieve vorming

Onze vorming identiteit en mentaal welzijn heeft NIET de volgende insteek: individueel, therapie, langdurige nazorg, kennisoverdracht van psychische problemen en/of stoornissen, een kant-en-klare oplossing voor wat moeilijk loopt, een behandeling.

Korting!

Je krijgt 5% korting op de begeleidingskost van je vorming die plaatsvindt in juni of december (onderwijs/welzijn).

Tijdsduur, locatie & richtprijzen

Welke formules kan je bij ons boeken? Waar vinden de vormingen plaats? En wat is de kostprijs? Welke korting kan je genieten?

Ontdek meer praktische details over onze vormingen.

Koppeling met onderwijsdoelen

De volgende onderwijsdoelen kunnen aan bod komen in deze vorming. Let op, we spelen in op wat er leeft in de groep. We gaan samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. We werken steeds met beproefde methodieken en werkvormen aangepast aan het individu en de groep. Daardoor kan het voorkomen dat niet in alle groepen exact dezelfde inhoud aan bod komt. Naargelang de vragen en behoeften, leggen we accenten en zal bepaalde inhoud minder of meer aandacht krijgen. 

Minimumdoelen tweede graad (4de middelbaar)
  • 02, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 02, 01.03.01, 01.03.02, 01.03.06, 01.03.07, 01.07, 05.01, 05.01.01, 05.01.02, 05.01.03, 07.03, 07.04, 14.01.03 1

Tevreden Klanten

Meerdaagse vormingen voor secundair onderwijs ideale formule identiteits- en groepsontwikkeling
Peter Kempen
Graadcoördinator Sint-Dimpnacollege (Geel)

“Pimento biedt ons al jarenlang de ideale formule om onze klasgroepen opener, hechter en inclusiever te maken.”

"Voor de vijfdejaars doen we een beroep op de expertise en ervaring van Pimento en hun werkvormen, zoals de meerdaagse vormingen secundair onderwijs rond identiteit, zingeving en keuzes maken en de confrontatietochten. Deze combinatie vormt voor ons al jarenlang de ideale formule om onze klasgroepen opener, hechter en inclusiever te maken. Zowel de leerlingen onderling als de leerlingen en hun titularis leren elkaar op korte tijd beter kennen. Zo zijn ze klaar om het schooljaar als groep in een prettige, open sfeer aan te vatten.  Onderlinge relaties bepalen voor een groot stuk hoe jongeren zich op school voelen. Een schooljaar aanvatten in een nieuwe school, studierichting of klasgroep is daarbij een moment waarop ze sterk aftasten. In wat voor groep kom ik terecht? Wat is mijn rol in dit nieuwe geheel? We willen als secundaire school bewust omgaan met het welzijn van onze leerlingen. Daarom vinden we het belangrijk om hen een veilige context aan te bieden om met zulke situaties en vragen om te gaan."  
Tevreden klanten Pimento
Instituut Sancta Maria Aarschot
Secundair onderwijs

“De leerlingen hebben zichzelf leren kennen.”

De leerlingen hebben zichzelf leren kennen, door na te denken over wat ze is overkomen en welke invloed het heeft op hun karakter. Leerlingen waren tevreden over de dag, het was beter dan ze hadden verwacht. Het slotspel één tegen allen slaagt er altijd in om van een grote groep toch een team te vormen.  
Tevreden klanten Pimento
Sint-Michielscollege Brasschaat
Secundair onderwijs

“Fijne bezinning met mooie gesprekken”

Onze zesdejaars hebben een fijne driedaagse bezinning gehad met mooie gesprekken. De begeleiding was heel goed. De vormingsmedewerker voelde de leerlingen heel snel, heel goed aan.

Description

We versterken vaardigheden die jongeren (vanaf 15 jaar) helpen bij hun identiteitsontwikkeling en werken preventief aan mentaal welzijn. Het resultaat: jongeren krijgen meer zelfvertrouwen, zelfinzicht en oog voor zelfzorg. En ze voelen zich meer verbonden.

Onze specialisten creëren ruimte voor jongeren om stil te staan bij zichzelf. Jongeren krijgen handvaten om nu of in de toekomst om te gaan met moeilijke momenten.  We gebruiken de groep om het individu te versterken en gaan via zelfreflectie en interactieve werkvormen aan de slag met:

  • Emotionele competenties
  • Zingevende competenties
  • Weerbaarheid
  • Zelfbepaling
  • Zelfkennis

Elke deelnemer krijgt een exemplaar van het interactieve boekje Pitstop, de leidraad tijdens de vorming.  Pitstop verkent het thema identiteit en bevordert het mentaal welbevinden. Nadien kan je met Pitstop nog het hele jaar voortbouwen op de vorming – voor een duurzaam effect.

Additional information

Ik ben actief in

Vrije tijd & jeugdwerk, Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs

Ik zoek iets voor

Jongeren (12+)