Vorming pestpreventie kinderen

vorming pesten lagere school

We bevorderen we de weerbaarheid, talenten(h)erkenning en samenhang binnen je (klas)groep van het vijfde of zesde leerjaar. Zo vermijden we pesten in de groep.

Jouw (klas)groep wordt uitgedaagd met groepsbevorderende en talentgerichte opdrachten.

De vorming is opgebouwd rond drie blokken:

  • We nemen de klasdynamiek onder de loep en versterken het groepsgevoel.
  • De leerlingen krijgen inzicht in de eigen talenten en de talenten van anderen.
  • De leerlingen krijgen op een interactieve, ervaringsgerichte manier info over het thema pesten. Ze leren waar ze terechtkunnen als ze met pesten geconfronteerd worden. De kinderen worden zich bewust van de positieve rol van de omstanders.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Korting!

Je krijgt 5% korting op de begeleidingskost van je vorming die plaatsvindt in juni of december (onderwijs/welzijn).

Koppeling aan onderwijsdoelen

Deze vorming kan inspelen op de volgende onderwijsdoelen. Let op, we haken steeds in op wat er leeft in de groep. Daardoor kan het voorkomen dat niet in alle groepen exact dezelfde inhoud aan bod komt. Naargelang de vragen en behoeften, leggen we accenten en zal bepaalde inhoud minder of meer aandacht krijgen.

  • De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit. 
  • De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn. 
  • De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 
  • De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen. 
  • De leerlingen tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn. 
  • De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden. 
  • De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en 
  • De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen. 
  • De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen. 
  • De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. 
  • De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. 
  • De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren. 
  • De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 
  • De leerlingen kunnen zich discreet opstellen. 
  • De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. 

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Nog gemakkelijker én voordeliger: boek bij ons je vorming inclusief verblijf in een jeugdlogies voor groepen van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

MEER WETEN?
EEN VORMING BOEKEN?

Contacteer onze Customer Service verantwoordelijke Roel via info@pimento.be.

Of raadpleeg alvast enkele richtprijzen.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Korting!

Je krijgt 5% korting op de begeleidingskost van je vorming die plaatsvindt in juni of december (onderwijs/welzijn).

Koppeling aan onderwijsdoelen

Deze vorming kan inspelen op de volgende onderwijsdoelen. Let op, we haken steeds in op wat er leeft in de groep. Daardoor kan het voorkomen dat niet in alle groepen exact dezelfde inhoud aan bod komt. Naargelang de vragen en behoeften, leggen we accenten en zal bepaalde inhoud minder of meer aandacht krijgen.

  • De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit. 
  • De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn. 
  • De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 
  • De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen. 
  • De leerlingen tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn. 
  • De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden. 
  • De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en 
  • De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen. 
  • De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen. 
  • De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. 
  • De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. 
  • De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren. 
  • De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 
  • De leerlingen kunnen zich discreet opstellen. 
  • De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. 

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Nog gemakkelijker én voordeliger: boek bij ons je vorming inclusief verblijf in een jeugdlogies voor groepen van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

Description

We bevorderen we de weerbaarheid, talenten(h)erkenning en samenhang binnen je (klas)groep van het vijfde of zesde leerjaar. Zo vermijden we pesten in de groep.

Jouw (klas)groep wordt uitgedaagd met groepsbevorderende en talentgerichte opdrachten.

De vorming is opgebouwd rond drie blokken:

  • We nemen de klasdynamiek onder de loep en versterken het groepsgevoel.
  • De leerlingen krijgen inzicht in de eigen talenten en de talenten van anderen.
  • De leerlingen krijgen op een interactieve, ervaringsgerichte manier info over het thema pesten. Ze leren waar ze terechtkunnen als ze met pesten geconfronteerd worden. De kinderen worden zich bewust van de positieve rol van de omstanders.

Additional information

Ik ben actief in

Vrije tijd & jeugdwerk, Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs, Andere

Ik zoek iets voor

Kinderen (6-12)