Vorming pestpreventie voor begeleiders

Vorming pestpreventie

Hoe voorkom je pestsituaties? Hoe ga je om met pesten? Welke kracht heeft de groep om de pestsituatie aan te pakken? Tijdens deze vorming leer je pestgedrag herkennen, krijg je inzicht in het belang van pestpreventie en maak je kennis met de aanpak van Pimento. 

Je leert hoe je de verbondenheid in een groep stimuleert door aandacht te besteden aan individuele krachten en talenten. En hoe je samen aan een context kunt werken waarin pesten geen plaats (meer) krijgt.

📸 Maurizio Ciranni

PRAKTISCHE INFORMATIE

Nascholing, pedagogische studiedag of teamdag? We stellen op basis van jouw noden en vragen een vorming op maat samen. Een intensieve ervaring voor jouw groep, waarbij we samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. We werken steeds met beproefde methodieken en werkvormen aangepast aan het individu en de groep.

Koppeling aan onderwijsdoelen lagere school

  • De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit. 
  • De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn. 
  • De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 
  • De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen. 
  • De leerlingen tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn. 
  • De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden. 
  • De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en 
  • De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen. 
  • De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen. 
  • De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. 
  • De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. 
  • De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren. 
  • De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 
  • De leerlingen kunnen zich discreet opstellen. 
  • De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. 

Koppeling aan onderwijsdoelen en eindtermen secundair onderwijs

Rond deze sleutelcompetenties en onderwijsdoelen leer je werken via onze vormingen pestpreventie. Elke vorming heeft wel zijn specifieke focus.

Minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs
  • 1.12, 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.2, 13.2, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7 
Minimumdoelen tweede graad secundair onderwijs
  • 01.02, 05.01, 07.02, 07.03 
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 01.03.01, 01.03.02, 01.03.06, 01.03.07,01.06, 01.07, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04, 14.03.02 

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Of je boekt bij ons je vorming inclusief verblijf in een vormingshuis van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

MEER WETEN?
EEN VORMING BOEKEN?

Contacteer onze Customer Service verantwoordelijke Roel via info@pimento.be.

Raadpleeg alvast enkele richtprijzen.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Nascholing, pedagogische studiedag of teamdag? We stellen op basis van jouw noden en vragen een vorming op maat samen. Een intensieve ervaring voor jouw groep, waarbij we samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. We werken steeds met beproefde methodieken en werkvormen aangepast aan het individu en de groep.

Koppeling aan onderwijsdoelen lagere school

  • De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit. 
  • De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn. 
  • De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen. 
  • De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen. 
  • De leerlingen tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn. 
  • De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden. 
  • De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en 
  • De leerlingen kunnen zich op een assertieve wijze voorstellen. 
  • De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen. 
  • De leerlingen kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. 
  • De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen. 
  • De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren. 
  • De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn. 
  • De leerlingen kunnen zich discreet opstellen. 
  • De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. 

Koppeling aan onderwijsdoelen en eindtermen secundair onderwijs

Rond deze sleutelcompetenties en onderwijsdoelen leer je werken via onze vormingen pestpreventie. Elke vorming heeft wel zijn specifieke focus.

Minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs
  • 1.12, 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.2, 13.2, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 7.7 
Minimumdoelen tweede graad secundair onderwijs
  • 01.02, 05.01, 07.02, 07.03 
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 01.03.01, 01.03.02, 01.03.06, 01.03.07,01.06, 01.07, 05.01, 07.02, 07.03, 07.04, 14.03.02 

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Of je boekt bij ons je vorming inclusief verblijf in een vormingshuis van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

Description

Hoe voorkom je pestsituaties? Hoe ga je om met pesten? Welke kracht heeft de groep om de pestsituatie aan te pakken? Tijdens deze vorming leer je pestgedrag herkennen, krijg je inzicht in het belang van pestpreventie en maak je kennis met de aanpak van Pimento. 

Je leert hoe je de verbondenheid in een groep stimuleert door aandacht te besteden aan individuele krachten en talenten. En hoe je samen aan een context kunt werken waarin pesten geen plaats (meer) krijgt.

📸 Maurizio Ciranni

Additional information

Ik ben actief in

Vrije tijd & jeugdwerk, Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs

Ik zoek iets voor

Volwassenen