Pestpreventie

Waar ligt de grens tussen een onschuldig plagerijtje en pestgedrag? Hoe herken je de signalen? En hoe ga je ermee om? Hoe kan je voor jezelf en anderen opkomen? Waarom pesten pesters eigenlijk? Of je nu jong bent of al wat ouder, groepslid of begeleider, leerling of leerkracht, … Sneller én beter leren inspelen op pestgedrag is de beste manier om het te voorkomen.

Zo werken we rond pestpreventie

Context tegen pesten

Jongere, begeleider, directeur, poetshulp, … Zeg samen in blok en consequent: ‘Uitsluiten kan niet!’ Bedenk met je hele team hoe je pestsituaties voorkomt en behandelt. Zo creëer je een gezamenlijk kader rond pesten waar je altijd op kan terugvallen.

Groepsbevordering

Het is makkelijker om iemand te pesten die je niet goed kent. Zet dus in op een degelijke kennismaking én op het stimuleren van samenhang. Vroeg begonnen is half gewonnen: start dus vanaf de 1ste graad én al vanaf 1 september!

Talenten ontdekken

Pestgedrag komt vaak voort uit het moeilijk kunnen omgaan met iemand die ‘anders’ is. We wijzen dan ook niemand met de vinger, maar leren jongeren om de ander te waarderen zoals hij of zij is. Elkaars ‘andere’ talenten leren ontdekken is een belangrijke stap naar pestpreventie.

Weerbaarheid

Zowel voor kinderen en jongeren die gepest worden als voor jongeren die zelf pesten of niet (durven) ingrijpen bij pestgedrag, is het belangrijk om die weerbaarheid te vergroten. Als jongeren weerbaar zijn, zullen ze immers sneller durven ingaan tegen de groep en sociale druk. Ze worden mondiger en zullen meer durven opkomen voor zichzelf én voor anderen.

Zelf aan de slag rond pestpreventie?

Educatief materiaal

Praktische tips voor begeleiders en leerkrachten, werkboekjes vol groepsbevorderende, talentgerichte en weerbaarheidsversterkende opdrachten. Wil je zelf praktisch aan de slag om de samenhang in jouw groepen te versterken? Dan vind je bij ons de ondersteuning die je nodig hebt.

Vorming

Hoe leer je als kind of jongere je eigen talenten ontdekken en ontwikkelen? Hoe ga jij in groep om met anderen? Hoe ga je als leerkracht of begeleider om met uitsluitgedrag of pestsituaties? Ontdek ons aanbod groepsversterkende vormingen voor kinderen en jongeren én onze vormingen voor begeleiders en leerkrachten.

Beleidstraject

Een respectvolle groepssfeer met weerbare (jonge) mensen. Dat ligt aan de basis van een leefbare groeps-, school- en organisatiecultuur. Met onze jarenlange ervaring helpen we je graag om permanent te bouwen aan een duurzaam kader waarin iedereen zichzelf kan zijn.

Onderzoek

Hoe pak je pesten het best aan volgens jongeren? Wat maakt pesten erger? Wat doet pesters stoppen? Hoe kunnen volwassenen jongeren in hun organisatie helpen bij pestproblemen? We onderzochten het in 2019 via een belevingsonderzoek in samenwerking met 1056 Vlaamse jongeren van 7 scholen.

Tevreden Klanten

Tevreden klanten Pimento
College van het Eucharistisch Hart, Essen
Secundair onderwijs

“We zijn op twee dagen gegroeid tot een (h)echte klasgroep. Bedankt!”

"De klasgroep is na de tweedaagse pestpreventie veel hechter geworden. Er werden heel goede werkvormen gehanteerd om elkaar beter te leren kennen. De vormingsmedewerker wist onze klasgroep op een heel enthousiaste manier te boeien, te motiveren en te activeren! We zijn op twee dagen gegroeid tot een (h)echte klasgroep. Bedankt!"
Tevreden klanten Pimento
De Windroos KOV
Basisschool

“Het perfecte vervolg en er was heel wat ruimte voor de inbreng van de kinderen.”

De vorming sloot aan bij wat we zelf al in de klas hadden besproken met de leerlingen. Het was het perfecte vervolg en er was heel wat ruimte voor de inbreng van de kinderen. Er werd een veilige omgeving gecreëerd, waarbij kinderen de ruimte hadden om hun eigen mening duidelijk te maken. Ook leerlingen die normaal wat teruggetrokkener zijn vonden hun plekje om mee na te denken, vragen te stellen, oplossingen te bedenken.
Tevreden klanten Pimento
Overkop Aalst '(Lejo vzw)

“Zeer leerrijk en perfect aangepast aan doelgroep”

De vorming pestpreventie begeleiders was zeer leerrijk en vooral perfect aangepast aan de noden van de doelgroep.
Tevreden klanten Pimento
Sint-Michielsinstituut Keerbergen
Secundair onderwijs

“In de Pocket viel enorm in de smaak bij de leerlingen!’

De vernieuwende, interactieve werkvormen van “In de pocket” boekje vielen enorm in de smaak bij de leerlingen! Zeer gedreven vormingsmedewerker die de leerlingen op een comfortabel tempo warm maakte en geen leerlingen bruskeerde. Mooie opbouw van de sessie waarbij luisteren, spreken, schrijven en doen perfect afgewisseld werden.
Tevreden klanten Pimento
GO! Atheneum Deurne
1 & 2 Doorstroomfinaliteit

“Prima begeleiding, met veel geduld en kennis van zaken.”

Er werd diep ingegaan op de problematiek rond pesten. Er werd stilgestaan bij de tegenreactie bij pesten en dat vechten niet zomaar het antwoord is op pesten. Prima begeleiding, met veel geduld en kennis van zaken. Rake vragen zorgden er voor dat de leerlingen hun meningen herzagen.
Tevreden klanten Pimento
Laura De Roeck, leerkracht eerstejaars
KA Beveren

“De leerlingen hebben echt de tijd gehad om stil te staan bij een aantal dingen. De gesprekken en opdrachten waren heel goed afgestemd.”

De vormingsmedewerker was enorm betrokken, wist goed om te gaan met de leerlingen. De gesprekken die gevoerd werden en de opdrachten die gedaan zijn waren heel goed afgestemd op de jongeren. Zij hebben echt de tijd gehad om stil te staan bij een aantal dingen. De vormingsmedewerker was heel betrokken, heeft echt moeite gedaan om met bepaalde leerlingen apart ook in gesprek te gaan. De leerlingen voelden zich ook echt op hun gemak bij haar.
Tevreden klanten Pimento
Genevieve Bex
Instituut Mariaburcht Stevoort, Hasselt

“Fijne en leerrijke werkvormen met zelfreflectie die de leerlingen aan het nadenken zetten over hun eigen attitude in de klas.”

Een welverdiende 10: fijne en leerrijke werkvormen met zelfreflectie die de leerlingen aan het nadenken zetten over hun eigen attitude in de klas. De leerlingen waren allemaal zeer tevreden over de leuke en leerrijke dag. De vormingsmedewerker is een gedreven, enthousiaste, authentieke persoon die probeert leerlingen zichzelf te laten zijn en niets opdringt.

Pimento werkt rond dit thema samen met