EDUbox Sexting VRTNWS

EDUBox sexting VRTNWS

De EDUbox Sexting gidst leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs door de wereld van digitaal flirten en legt uit dat het soms ook kan mislopen. 

De komst van digitale media heeft ons liefdes- en seksleven op zijn kop gezet. Stuurden we elkaar vroeger liefdesbrieven en rode rozen, doen we vandaag liever aan sexting om onze gevoelens te tonen. Maar wat is sexting precies? Waarom boomt het onder jongeren? En brengt het sturen van pikante foto’s niet allerlei risico’s met zich mee?

De EDUbox Sexting: spelregels voor digitaal flirten is een initiatief van de VRT in samenwerking met Betternet, Child Focus, de Europese Unie, Imec, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, Mediawijs, Pimento en Sensoa.

Download nu gratis

PRAKTISCHE INFORMATIE

De EDUbox is beschikbaar als downloadbare pdf en interactieve website. Ideaal lesmateriaal voor zelfstandig groepswerk in de klas. Ook volgt er later nog een interactieve videoles en een versie in het Frans.

Elke EDUbox is voorzien van een handleiding met extra informatie, voorstellen tot differentiatie en de link naar de sleutelcompetenties en specifieke minimumdoelen.

De Edubox Sexting bestaat uit 5 delen, die je als leerkracht in maximum 2 lesuren met de leerlingen kan doorlopen.

  • In deel 1 komen de leerlingen van het Sint-Jozefinstituut uit Bokrijk aan het woord over sexting. Wat is het precies? Waarom zou je het doen? Gaan meisjes en jongens anders om met sexting?
  • In deel 2 gaan leerlingen dieper in op de spelregels van sexting. Ze krijgen een checklist en een vlaggensysteem die hen helpen om in te schatten of een situatie grensoverschrijdend is. Ze leren meer over de herkenbaarheidsregels, over het belang van toestemming en over de juridische kant van de zaak. 
  • In deel 3 gaan de leerlingen zelf aan de slag. Eerst volgen ze een chatgesprek mee dat begint tussen een koppel, maar zich daarna uitbreidt naar andere ontvangers en zo uit de hand loopt. In een tweede fase start hetzelfde gesprek opnieuw, maar dan kunnen de leerlingen ingrijpen vanuit de verschillende rollen van het gesprek. Ze kunnen het nu anders, en vooral beter doen. Zo krijgen ze inzicht in de cruciale rol van ‘de omstanders’ bij grensoverschrijdende sexting.
  • In deel 4 ontdekken leerlingen de nieuwste vormen van sexting. Wat zijn dubieuze praktijken zoals grooming, sextortion en deepnude? En hoe worden deze praktijken door middel van artificiële intelligentie nog complexer om te traceren? Leerlingen leren welke stappen ze kunnen ondernemen als het fout gaat en bij wie ze terechtkunnen. 
  • In deel 5 linken we naar extra interessant materiaal over het thema, volledig op maat van jongeren.

Minimumdoelen secundair onderwijs

Met deze EDUBox kan je werken aan de volgende eindtermen en minimumdoelen:

Minimumdoelen eerste graad
  • 4.5, 4.6, 4.7, 5.1, 5.2, 5.3, 7.4, BG 4.5; BG 4.6  
Minimumdoelen tweede graad
  • 01.02, 04.04, 05.01
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02 , 04.02 , 05.01 

PRAKTISCHE INFORMATIE

De EDUbox is beschikbaar als downloadbare pdf en interactieve website. Ideaal lesmateriaal voor zelfstandig groepswerk in de klas. Ook volgt er later nog een interactieve videoles en een versie in het Frans.

Elke EDUbox is voorzien van een handleiding met extra informatie, voorstellen tot differentiatie en de link naar de sleutelcompetenties en specifieke minimumdoelen.

De Edubox Sexting bestaat uit 5 delen, die je als leerkracht in maximum 2 lesuren met de leerlingen kan doorlopen.

  • In deel 1 komen de leerlingen van het Sint-Jozefinstituut uit Bokrijk aan het woord over sexting. Wat is het precies? Waarom zou je het doen? Gaan meisjes en jongens anders om met sexting?
  • In deel 2 gaan leerlingen dieper in op de spelregels van sexting. Ze krijgen een checklist en een vlaggensysteem die hen helpen om in te schatten of een situatie grensoverschrijdend is. Ze leren meer over de herkenbaarheidsregels, over het belang van toestemming en over de juridische kant van de zaak. 
  • In deel 3 gaan de leerlingen zelf aan de slag. Eerst volgen ze een chatgesprek mee dat begint tussen een koppel, maar zich daarna uitbreidt naar andere ontvangers en zo uit de hand loopt. In een tweede fase start hetzelfde gesprek opnieuw, maar dan kunnen de leerlingen ingrijpen vanuit de verschillende rollen van het gesprek. Ze kunnen het nu anders, en vooral beter doen. Zo krijgen ze inzicht in de cruciale rol van ‘de omstanders’ bij grensoverschrijdende sexting.
  • In deel 4 ontdekken leerlingen de nieuwste vormen van sexting. Wat zijn dubieuze praktijken zoals grooming, sextortion en deepnude? En hoe worden deze praktijken door middel van artificiële intelligentie nog complexer om te traceren? Leerlingen leren welke stappen ze kunnen ondernemen als het fout gaat en bij wie ze terechtkunnen. 
  • In deel 5 linken we naar extra interessant materiaal over het thema, volledig op maat van jongeren.

Minimumdoelen secundair onderwijs

Met deze EDUBox kan je werken aan de volgende eindtermen en minimumdoelen:

Minimumdoelen eerste graad
  • 4.5, 4.6, 4.7, 5.1, 5.2, 5.3, 7.4, BG 4.5; BG 4.6  
Minimumdoelen tweede graad
  • 01.02, 04.04, 05.01
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02 , 04.02 , 05.01 

Description

De EDUbox Sexting gidst leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs door de wereld van digitaal flirten en legt uit dat het soms ook kan mislopen. 

De komst van digitale media heeft ons liefdes- en seksleven op zijn kop gezet. Stuurden we elkaar vroeger liefdesbrieven en rode rozen, doen we vandaag liever aan sexting om onze gevoelens te tonen. Maar wat is sexting precies? Waarom boomt het onder jongeren? En brengt het sturen van pikante foto’s niet allerlei risico’s met zich mee?

De EDUbox Sexting: spelregels voor digitaal flirten is een initiatief van de VRT in samenwerking met Betternet, Child Focus, de Europese Unie, Imec, het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen, Mediawijs, Pimento en Sensoa.

Additional information

Ik ben actief in

Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs, Andere

Ik zoek iets voor

Jongeren (12+)