Werkvormen Online Seksualiteit en Weerbaarheid

WOW 1 werkvormenbundel online relaties en seksualiteit

Met deze kant-en-klare werkvormen maak je topics als porno, sexting, victim blaming en catfishing bespreekbaar bij jongeren en verhoog je hun online weerbaarheid  

De jeugd experimenteert volop met relaties en seks, ook online. Flirten op Tinder, sexy selfies versturen en/of ontvangen, pornowebsites (stiekem) bekijken, ... Niks mis mee, niks vreemds aan!

De leerdoelen van dit lespakket:

  • Jongeren worden zich bewust van de do’s-and-don’ts op het vlak van surfen op het internet.
  • Jongeren leren waar ze terechtkunnen met hun vragen via betrouwbare bronnen.
  • Jongeren staan stil bij hun eigen grenzen en die van anderen op het vlak van hun online gedrag. 

Check zeker ook de bundels WOW2 cyberpesten, haatspraak en netiquette (geüpdatete versie september 2024) en WOW3 online identiteit en gedrag.

Graag nog meer houvast? Boek een vorming rond online weerbaarheid en sexting voor jouw groep jongeren of collegagroep.

‘WOW!’ is een uitgave van Pimento vzw met medewerking van Child Focus, ella vzw, Mediawijs, RoSa vzw en Sensoa. 

Download nu GRATIS

PRAKTISCHE INFORMATIE

Bijlagen WOW1

Minimumdoelen secundair onderwijs

De bundel richt zich naar jongeren tussen 12 en 18 jaar. Ga je in schoolcontext met WOW² aan de slag? Dan zet je in op volgende minimumdoelen:

Minimumdoelen eerste graad
  • 4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. 
  • 4.6 De leerlingen passen aangereikte regels van de digitale wereld toe. 
  • 4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. 
  • 5.1 De leerlingen bewaken in interacties hun eigen fysieke en mentale grenzen. 
  • 5.2 De leerlingen houden in interacties rekening met de opvattingen, fysieke en mentale grenzen en emoties van anderen. 
  • 5.3 De leerlingen demonstreren hoe ze respectvol reageren tegen pest- en uitsluitingsgedrag. 
  • 7.4 De leerlingen lichten de mechanismen van vooroordelen, stereotypering, machtsmisbruik en groepsdruk toe. 
  • BG 4.5 De leerling past in functionele contexten aangereikte regels van de digitale wereld toe. 
  • BG 4.6
Minimumdoelen tweede graad
  • 01.02 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. 
  • 04.04 De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels bij het gebruiken van digitale technologie. 
  • 05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. 
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. 
  • 04.02 De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels bij het gebruiken van digitale technologie. 
  • 05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. 
  • 15.03.01 De leerlingen lichten de mediatisering van de samenleving toe. 
  • 15.03.02 De leerlingen analyseren communicatie en media aan de hand van theorieën uit de communicatiewetenschappen. 
  • 15.03.04 De leerlingen reflecteren over media-effecten vanuit het principe van ‘agency’ van het publiek. 

PRAKTISCHE INFORMATIE

Bijlagen WOW1

Minimumdoelen secundair onderwijs

De bundel richt zich naar jongeren tussen 12 en 18 jaar. Ga je in schoolcontext met WOW² aan de slag? Dan zet je in op volgende minimumdoelen:

Minimumdoelen eerste graad
  • 4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. 
  • 4.6 De leerlingen passen aangereikte regels van de digitale wereld toe. 
  • 4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. 
  • 5.1 De leerlingen bewaken in interacties hun eigen fysieke en mentale grenzen. 
  • 5.2 De leerlingen houden in interacties rekening met de opvattingen, fysieke en mentale grenzen en emoties van anderen. 
  • 5.3 De leerlingen demonstreren hoe ze respectvol reageren tegen pest- en uitsluitingsgedrag. 
  • 7.4 De leerlingen lichten de mechanismen van vooroordelen, stereotypering, machtsmisbruik en groepsdruk toe. 
  • BG 4.5 De leerling past in functionele contexten aangereikte regels van de digitale wereld toe. 
  • BG 4.6
Minimumdoelen tweede graad
  • 01.02 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. 
  • 04.04 De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels bij het gebruiken van digitale technologie. 
  • 05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. 
Minimumdoelen derde graad
  • 01.02 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. 
  • 04.02 De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels bij het gebruiken van digitale technologie. 
  • 05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. 
  • 15.03.01 De leerlingen lichten de mediatisering van de samenleving toe. 
  • 15.03.02 De leerlingen analyseren communicatie en media aan de hand van theorieën uit de communicatiewetenschappen. 
  • 15.03.04 De leerlingen reflecteren over media-effecten vanuit het principe van ‘agency’ van het publiek. 

Tevreden Klanten

Tevreden klanten Pimento
Lotte D.M.
Leerkracht secundair onderwijs, via klascement.be

Zeer bruikbaar en grondig uitgewerkt lesmateriaal rond online weerbaarheid!

"Zeer bruikbaar en grondig uitgewerkt materiaal! Pas nog maar een voorbeeld gehad op school dat te maken had met een van deze onderwerpen.  Deze bundel werkvormen online weerbaarheid geeft hier zeker de nodige handvaten voor."

Description

Met deze kant-en-klare werkvormen maak je topics als porno, sexting, victim blaming en catfishing bespreekbaar bij jongeren en verhoog je hun online weerbaarheid  

De jeugd experimenteert volop met relaties en seks, ook online. Flirten op Tinder, sexy selfies versturen en/of ontvangen, pornowebsites (stiekem) bekijken, … Niks mis mee, niks vreemds aan!

De leerdoelen van dit lespakket:

  • Jongeren worden zich bewust van de do’s-and-don’ts op het vlak van surfen op het internet.
  • Jongeren leren waar ze terechtkunnen met hun vragen via betrouwbare bronnen.
  • Jongeren staan stil bij hun eigen grenzen en die van anderen op het vlak van hun online gedrag. 

Check zeker ook de bundels WOW2 cyberpesten, haatspraak en netiquette (geüpdatete versie september 2024) en WOW3 online identiteit en gedrag.

Graag nog meer houvast? Boek een vorming rond online weerbaarheid en sexting voor jouw groep jongeren of collegagroep.

‘WOW!’ is een uitgave van Pimento vzw met medewerking van Child Focus, ella vzw, Mediawijs, RoSa vzw en Sensoa. 

Additional information

Ik ben actief in

Vrije tijd & jeugdwerk, Jeugdzorg & welzijn, Onderwijs, Andere

Ik zoek iets voor

Jongeren (12+)