Vorming begeleidershouding relaties en seksualiteit

Vorming relaties en seksualiteit voor begeleiders

Seksuele 'voorlichting' geven, hoe begin je daaraan? Ontdek hoe je op een boeiende en veilige manier werkt rond relaties en seksualiteit op maat van jouw groep.

Maak uitgebreid kennis met educatieve materialen en werkvormen rond relaties en seksualiteit. En leer hoe je zelf een degelijk educatief programma opbouwt rond seksuele opvoeding.

PRAKTISCHE INFORMATIE

We stellen op basis van jouw noden en vragen een vorming rond seksuele opvoeding, relaties en seksualiteit op maat samen. Een intensieve ervaring voor jouw team, waarbij we samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. 

Volg je als leerkracht deze vorming? Dan leer je te werken rond de volgende onderwijsdoelen:

Eindtermen basisonderwijs

  • Sociale vaardigheden.
  • Mens en maatschappij.
  • Lichamelijke opvoeding: 3.5, 3.6
  • Wetenschappen en techniek: 1.19,1.20

Onferwijsdoelen secundair onderwijs

Minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs
  • 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.2 , 1.7, 1.8, 5.1, 5.2, 5.4, 6.16, 7.1, 7.4, 7.6, 7.7  
Minimumdoelen tweede graad secundair onderwijs
  • 01.02, 05.01, 06.08, 06.22, 06.28, 07.02, 07.03 
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 06.07, 06.08, 06.14, 06.15, 06.25, 06.26, 07.02, 07.03, 07.04

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Of je boekt bij ons je vorming inclusief verblijf in een vormingshuis van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

MEER WETEN?
EEN VORMING BOEKEN?

Contacteer onze Customer Service verantwoordelijke Roel via info@pimento.be.

Raadpleeg alvast enkele richtprijzen.

PRAKTISCHE INFORMATIE

We stellen op basis van jouw noden en vragen een vorming rond seksuele opvoeding, relaties en seksualiteit op maat samen. Een intensieve ervaring voor jouw team, waarbij we samen op zoek gaan naar wat boeit, beweegt en raakt. 

Volg je als leerkracht deze vorming? Dan leer je te werken rond de volgende onderwijsdoelen:

Eindtermen basisonderwijs

  • Sociale vaardigheden.
  • Mens en maatschappij.
  • Lichamelijke opvoeding: 3.5, 3.6
  • Wetenschappen en techniek: 1.19,1.20

Onferwijsdoelen secundair onderwijs

Minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs
  • 1.15, 1.16, 1.17, 1.18, 1.19, 1.2 , 1.7, 1.8, 5.1, 5.2, 5.4, 6.16, 7.1, 7.4, 7.6, 7.7  
Minimumdoelen tweede graad secundair onderwijs
  • 01.02, 05.01, 06.08, 06.22, 06.28, 07.02, 07.03 
Minimumdoelen derde graad secundair onderwijs
  • 06.07, 06.08, 06.14, 06.15, 06.25, 06.26, 07.02, 07.03, 07.04

Locatie

Onze vormingsmedewerkers verplaatsen zich naar een locatie van jouw keuze in heel Vlaanderen.

Of je boekt bij ons je vorming inclusief verblijf in een vormingshuis van Chirojeugd Vlaanderen:

  • Antwerpen (Westmalle): Heibrand
  • Limburg (Dilsen-Stokkem): De Kalei
  • Vlaams-Brabant (Overijse): De Hagaard
  • West-Vlaanderen (Brugge): De Karmel

Meer info vind je op www.chirohuizen.be.

Tevreden Klanten

Seksueel grensoverschrijdend gedrag: kader, preventie en bespreekbaar maken
Katrien Geuth en Lady Van Landeghem
Groepsbegeleidster en psycholoog-teambegeleider OBC Ter Wende (Leuven)

“Pimento hielp ons op weg naar een fijne, open aanpak rond seksualiteit. We kregen werkvormen aangereikt waarmee we nadien zelf blijvend aan de slag konden.”

“Bij Pimento vonden we externe knowhow om op een duurzame manier beter om te gaan met seksueel experimenteergedrag. Als therapeutisch onthaal- en observatiecentrum werken we in Ter Wende met jongeren die te maken krijgen met uiteenlopende emotionele en gedragsproblemen, mentale beperkingen en traumaproblematiek. Zij verblijven 1 tot 3 jaar bij ons in verschillende leef(tijds)groepen.  Pimento ging met ons aan de slag om onze begeleiders, onze jongeren zelf én hun ouders een kader aan te bieden waarbinnen we seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar konden maken. Waar liggen bepaalde grenzen op seksueel gebied? Hoe ga je daarmee om? Wat doe je als zo’n grens wordt overschreden? De gespreks- en vormingsmomenten met Pimento hielpen ons op weg naar een fijne, open aanpak rond seksualiteit. En we kregen werkvormen en educatieve materialen rond seksualiteit en seksueel (grensoverschrijdend) gedrag aangereikt waarmee we nadien zelf blijvend aan de slag konden.”